Pengenalan
Bahagian Khidmat Pengurusan merupakan tulang belakang kepada peranan MAIK. Oleh itu Bahagian ini bertanggungjawab mengurus sumber manusia secara efisyen bagi memenuhi kepuasan pelanggan dalaman, luaran dan stakeholder; mengurus penggubalan dan perlaksanaan dasar; melibatkan diri di dalam penyelidikan inovasi dan di dalam pengurusan kualiti dan protokol.
Peranan
Bahagian Khidmat Pengurusan bertanggungjawab melaksanakan lima peranan utama :
- Mengurus dan menyelaras penggubalan dan perlaksanaan dasar Islam.
- Merancang dan mengurus pentadbiran am dan sumber manusia.
- Merancang dan menyelaras aktiviti penyelidikan, analisis data dan inovasi.
- Mentadbir urus kualiti, perkhidmatan pelanggan dan penilaian kepuasan pelanggan dan stakeholder.
- Mentadbir urus aktiviti penyelidikan, inovasi dan kolaborasi dengan agensi dalaman dan luaran.
Piagam Pelanggan
Pelanggan kami terdiri daripada staf dan stakeholder. Kepada mereka, Bahagian Khidmat Pengurusan menjanjikan yang berikut :
- Mengurus keperluan latihan sumber manusia ke arah pembentukan staf yang mempunyai budaya kerja yang tinggi nilai taqwa, kerja berpasukan, berdaya saing, mesra, cekap dan kompeten, sekurang-kurangnya 42 jam setahun untuk setiap staf.
- Mengurus keperluan perjawatan, program dan protokol majlis mengikut unit dan bahagian dalam tempoh 1 bulan daripada tarikh permohonan.
- Menggunapakai perkhidmatan atas talian melalui pengguna e-borang, e-filing, e-aduan dan e-dokumen sepenuhnya (100%) menjelang tahun 2016.
- Menyedia persekitaran kerja yang kondusif untuk semua staf serta merangkumi semua unit menjelang tahun 2017.
- Menyedia dan mengurus jaringan komunikasi (edaran surat perkeliling pentadbiran) serta saluran maklumat secara berkesan di semua peringkat dalaman dan luaran menjelang tahun 2016.
- Menjadi urusetia dalam penggubalan, perlaksanaan dan pemantauan dasar Islam secara berterusan.
- Menyelaras aktiviti penyelidikan, pembangunan, analisis data dan inovasi kearah peningkatan kecekapan organisasi setiap tahun.
- Menyelaras penambahbaikan kualiti perkhidmatan melalui jaringan maklumat, analisis kepuasan pelanggan dan stakeholder setiap bulan.
- Menjadi pemudahcara aktiviti kolaborasi dalaman dan luaran secara berterusan.